Destination . Stockholm in a day

Stel je voor, je bent een paar dagen in Stockholm en combineert familiebezoek met een beurs en wil ook nog een beetje sfeer proeven in de stad, dan heb ik hier wat tips. Hieronder een beschrijving van 1 van deze dagen. Jaren geleden was ik al eens in Stockholm, op vakantie met het gezin. Toen deden we de meer toeristische dingen die ook echt de moeite waard zijn, zoals de wisseling van de wacht bij het Koninklijk Paleis en liepen we door Gamla Stan.

This post is about my visit to Stockholm, where is went to Formex (see former blogpost), could spend a few hours with my cousin at Fotografiska and later i strolled through the Södermannagatan and surroundings. Good times in Sweden!

Deze keer was ik alleen en op bezoek bij mijn nichtje en haar gezin. Op donderdag bezocht ik Formex zoals je kon lezen in mijn vorige blogpost. Op vrijdag gingen we samen ontbijten bij Fotografiska. Hét fotografiemuseum van de stad op de mooiste plek die je kunt bedenken, aan het water in het stadsdeel Södermalm.

M'n nichtje bracht eerst de kinderen naar school en ik ging er met het openbaar vervoer naartoe. Wel even ingewikkeld omdat er een overstap in zat op Stockholm Centraal. Een overstap van een pendeltrein op de metro is ook meteen een wisseling van station. Maar toen ik eenmaal wist hoe het ging was het ok. Fotografiska is prima te lopen vanaf station Slüssen, dit is het uitzicht onderweg links en rechts, vlakbij het museum. Je ziet ook grote cruiseschepen liggen.

Bij aankomst namen we eerst ontbijt. Onbijt met een view. En wat voor een. De presentatie van het buffet, de entourage en het uitzicht maken dit tot een absolute must visit van Stockholm. We raakten niet uitgekeken (en uitgekletst:), maar er was ook nog een expo die hartstikke de moeite waard was: We have a dream, van Albert Wiking, met prachtige en indringende portretfoto's van inspirerende personen van Dalai Lama tot Zara Larsson (nog tot en met 17 februari, maar hier zijn altijd mooie expo's dus maakt niet uit).

Na de expositieruimtes met in totaal 3 exposities, was het alweer lunchtijd ;) daarvoor hadden we eigenlijk andere plannen, maar bleven uiteindelijk hangen, want ja...mooi toch...

En daarvan kregen we geen spijt. Een warme buffetlunch (in Zweden is het heel normaal dat je eerst betaalt en dan zelf je eten haalt bij een buffet) met verse en locale ingrediënten. Zo lekker!

Na de lunch doken we nog gauw de museumshop in. En daarna was het weer tijd voor school. Leuk om de internationale school te bezoeken waar mijn neefje en nichtje heen gaan. Na een presentatie van m'n neefje ging ik nog even struinen in de buurt.

Het oorspronkelijke plan was eigenlijk om bij Urban Deli te lunchen en per toeval kwam ik er toch nog terecht. Een supermarket, bloemenshop en restaurant in een. Vol met eerlijke en locale producten. Lekker sfeertje! Heb er niet gegeten, maar volgens mij zit je hier prima als je 't wel doet!

Ertegenover zit een Zweedse kringloopshop. Als het maar even lukt tijdens een trip duik ik graag een kringloop in. Heb hier niets gekocht, maar wat was het heerlijk om even te rond te kijken. De kleding is weer anders dan bij ons, net als serviezen en accessoires.

De serviezen stonden mooi op kleur en er was een bunch aan kleding en schoenen. Leuk om even lekker rond te neuzen. Hier of bij een van de collega vintage shops in de buurt.

Zoals deze. Er zaten er meerdere.

M'n nichtje had me gewezen op een paar leuke shopadresjes in deze buurt, waar ook veel creatieve studio's zitten.

Dit was volgens mij een kapper.

De Södermannagatan (en omgeving) zit boordevol fijne shops, een koffietentje, bloemenshop en conceptwinkeltjes. Dus heb je de tijd, wijk dan even af van het centrum. Onderstaand zie je een kaartje. Het Fotografiska pastte er niet meer op, maar het zou te lopen zijn geweest.

Fijn sfeertje toch?
En er is altijd wel ergens een gekleurde fiets te bekennen in Stockholm. Dit is de ultieme natuurlijk. Zweedser kan deze postfiets bijna niet.

En ook de lucht en de stad kleurden Zweeds :))

Hmmm, Stockholm heeft nog genoeg om voor terug te komen.
 Ik logeerde vlakbij de Mall of Scandinavia, de grootste overdekte shoppingmall van het Noorden. Tuurlijk is het leuk om door de straten in het centrum te lopen, maar heb je weinig tijd en wil je snel wat mooie shops zien: alles zit er! Misschien dat ik er nog een x een blogpost aan wijd en dan neem ik ook nog een restauranttip mee, want verder at ik bij mijn nichtje en family thuis, beslist geen straf, ze is getrouwd met een chef :)