Our home . raambekleding part I

Komende maand is het 13 jaar geleden dat we ons huis kochten. In de zomer van 2004, na een maand flink slopen en klussen trokken we er met peuter en baby in. Inmiddels wonen we hier met 3 pubers en hebben we nog wel wat meer dingen aangepakt en verbouwd in huis. Het is echt ons thuis geworden, het familiehuis dat we destijds voor ogen hadden. 





We begonnen met de meubels uit ons oude huis en gaandeweg zijn die vervangen, aangevuld of opgeknapt en we blijven in beweging. We spelen af en toe met kleur in huis. Ons palet werd in de loop der jaren aangevuld met wat pakkende kleuren her en der. Een antracietgrijze muur in de keuken, een okergouden in de werkhoek, een groene slaapkamer en niet te vergeten een gele trap! Een van de meest recente kleurtoevoegingen was een cirkel in de woonkamer in Denim Drift, de kleur van het jaar 2017 van Flexa. En we blijven veranderen en aanpassen. Soms is het noodzaak, want soms gaat er domweg iets stuk. Bij de boys op zolder hebben we dakramen laten plaatsen met bijbehorende raamverduistering. Na een paar jaar knapte een touwtje van het speciale rolgordijn in een kamer en via de leverancier kreeg ik touwtjes toegezonden die ik zelf wist te monteren met behulp van een youtube filmpje. Was ik best trots op dat dat gelukt was. Toen een jaar of twee later in de andere kamer het touwtje brak dacht ik dit weer makkelijk zelf te doen, maar het ging voor geen meter en toen ging dezelfde week ook nog het dakraamgordijn van m'n andere zoon weer stuk. Ik gooide de handdoek in de ring (het liefst had ik met andere dingen gegooid, maar dat terzijde ;) Tijd dus voor vervanging, want een gordijn dat open en dicht kan is wel zo fijn. 


This post is about window decoration in several rooms in our home. We live here for 13 years now and some windows never had good solutions and some broke down after years of intensive use. Found a solution on internet with a personal touch at Gordijnen.nl. Soon i'll show the different choices we made.

Op zich was het een kwestie van googelen op dakraamtype en had ik zo een aantal opties in beeld. Ik bleef hangen bij de site GORDIJNEN.NL. Heel gebruiksvriendelijk. Had het type en kleurnummer al in de winkelmand gedaan toen ik bedacht dat ook de kamer van dochterlief een 'probleem' had. Ze heeft kantelramen met daaromheen mooi rond stucwerk en hang- en sluitwerk dat veel ruimte inneemt. Ik heb er ooit rolgordijnen ingemeten en zelf besteld bij Hema. Helemaal niks mis mee, en het staat ook prima, behalve dan dat dit ondanks de verduisterende stof geen verduisterende oplossing was vanwege de ruimte die rondom overbleef. Ik las op de site van gordijnen.nl dat ze gratis langskomen om in te meten en voor advies en dacht, why not. Perfect, een internetwinkel met een persoonlijke benadering. Eindelijk eens een goede oplossing voor deze lastige ramen kan geen kwaad, want zeker op de zomeravond wordt het helemaal niet donker in de slaapkamer van m'n meis. Zo gezegd zo gedaan. Een afspraak maken was heel makkelijk via de button op de site en die werd per mail bevestigd. 




Enkele dagen later stond de Maarten van de foto op de site, met stapels mappen met stalen voor de deur en namen we m'n vragen door. Maarten is van de spijkers met koppen dus we gingen vrij snel aan de slag om e.e.a. op te nemen, op te meten en kleuren en stofjes uit te zoeken.




 Op zolder was het vrij simpel vanwege het dakraamtype. Ik koos voor een grijs dat past bij de rolgordijnen die er nog hangen. 




Voor de kamer van m'n meis was het lastiger vanwege het hang- en sluitwerk en de vraag om deze kamer zo veel mogelijk te verduisteren. Hier zie je dat de rolgordijnen langs de zijkanten te veel licht doorlaten, waardoor het niet donker genoeg wordt in de slaapkamer.





Maarten gaf diverse mogelijkheden voor dit specifieke geval. De makkelijkste oplossing waren verduisterende gordijnen geweest, maar we wilden geen gordijnen die tot de vensterbank vallen, want tot de grond was geen optie vanwege de indeling in haar kamer. En we wilden ook liever geen rol- of vouwgordijnen die bevestigd zouden worden in het stucwerk van het plafond of boven de ramen, liever in de 'koof'. 




De keuze viel uiteindelijk op plissés. Iets wat ik eerlijk gezegd nog nooit bekeken had. Je kunt het vrij strak inmeten tussen het stucwerk. En een ander bijkomend voordeel is dat ze ook isolerend werken vanwege de dubbele honinggraat structuur van het materiaal. Dat is mooi, want de kamer kan vrij warm worden en in de winter weer wat kouder. Het is tenslotte een oud huis. Ik ben zo benieuwd hiernaar! Maarten heeft de ramen opgemeten, en samen met mijn dochter, die toevallig net thuis kwam voor de lunch, kozen we een kleur en ze zijn op maat besteld. 

En ja, van het een komt dan het ander he. In de badkamer hadden we nog nooit wat voor het raam gehangen. Raambekleding maakt een ruimte echt af en voor de privacy ook wel zo prettig ;) De badkamer krijgt houten jaloezieën en in onze slaapkamer komt een rolgordijn. 





En omdat we toch bezig waren... een van de rolgordijnen in de woonkamer is stuk. Het kan niet meer naar boven of naar beneden na dik 12 jaar trouwe dienst. Ook hier komen nu duette plissés, niet verduisterend hier, maar wel die dubbele honinggraat stof, waardoor het dus ook warmtewerend gaat werken. Hier koos ik voor een hele lichte grijs. Als het goed is gaat deze oplossing ook veel zonlicht tegenhouden zonder licht weg te nemen, en kan er gegamed worden zonder dat het tv scherm hinderlijk spiegelt. En toen hebben we het maar afgemaakt: ook de achterkamer en werkhoek hebben geen ideale raambekleding, wanneer de zon erop staat is werken op een beeldscherm heel lastig. Ik koos voor neutrale rolgordijnen in wit. Wit is fijn om foto's mee te maken en dat doe ik ook vaak voor m'n blog en shop. Het is trouwens een speciaal systeem dat wanneer wit niet bevalt, makkelijk een andere kleur stof ingehangen kan worden, zonder dat je een heel nieuw rolgordijn hoeft te kopen. Heel fijn dat Maarten alle ramen precies heeft opgemeten zodat we overal een passende oplossing gaan krijgen. 

Binnen no time kreeg ik de offerte via de mail binnen. En toen heb ik gauw besteld. Heb al e.e.a. binnengekregen en Maarten komt binnenkort alles ophangen. Kan niet wachten, 14 ramen in het nieuw! En uiteraard ga ik de resultaten delen hier. To be continued dus...fijne week! 


xxYz 

Deze post kwam tot stand met mmv Gordijnen.nl 

BewarenBewaren

Reacties

  1. Vooral in de slaapkamers is het altijd een dingetje om de kamer zo donker mogelijk te houden voor het slapen. Ik heb gelijk ook rolluiken geregeld, zodat ik het lekker donker kan maken en overdag voor de privacy heb ik het opgelost met raamfolie. Je heb nu tegenwoordig allemaal zo veel leuk patroontjes daarin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rolgordijnen zijn altijd een uitkomst. Alleen erg jammer dat ze tussen de glaslatten gemonteerd zijn. Dit is af te raden daar er dan veel meer licht de kamer in komt langs de zijkanten. Het was beter geweest de rolgordijnen op maat op het kozijn of met een ruime overlap over de raam nis te plaatsen. Groet, Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met een rolgordijn kies je altijd voor een praktische oplossing. Ze zijn voordelig en functioneel. Tegenwoordig kan er steeds méér met rolgordijnen als Raamdecoratie shop. Je kunt ze ook in vlakken laten maken met mooi afgewerkte metalen baleinen op het doek. Je kunt dan heel mooi met licht spelen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten